Over het project
Hoe kan je zeewier in producten van een fastfoodketen verwerken en daarmee gezonder maken? Hoe voeg je veldbonen aan etenswaren voor jongeren toe? En hoe kan de CO2 foodprint worden verlaagd bij de bereiding van de bevroren producten van Farm Frites? Met deze vraagstukken gingen jongeren afgelopen zomer tijdens de eerste Hackathon Food & Duurzaamheid aan de slag in de Food Innovation Academy in Vlaardingen.
“Het doel van een hackathon is om binnen korte tijd oplossingen voor aangereikte casussen te bedenken. Leerlingen van verschillende opleidingen werkten aan vraagstukken uit het bedrijfsleven,” legt Petra Kuiper van de Food Innovation Academy bij het Lentiz | LIFE College uit. “Hackathons zijn bij hogescholen al een bekend fenomeen, maar nog niet in het voortgezet onderwijs. Daar willen we graag verandering in brengen. Want tijdens een hackathon leer je in korte tijd om te innoveren, te ondernemen en oplossingsgericht te denken. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen hun talenten en kwaliteiten, wat ze wel en niet leuk vinden en welke rol zij binnen een team spelen.”
Samenwerking met het bedrijfsleven
Deze eerste hackathon op de Food Innovation Academy die werd georganiseerd met innovatiebureau DOON, stond in het teken van Food & Duurzaamheid. Petra Kuiper: “Een bewuste keuze, omdat veel jongeren niet bekend zijn met de actuele thema’s in food en de vele carrièremogelijkheden van de foodbranche. Ze maakten tijdens de hackathon kennis met diverse medewerkers in de foodbranche. We werkten samen met bedrijven uit de regio zoals The Seaweed Company, Fresh Monkeys en Farm Frites. Zij daagden leerlingen uit met vraagstukken en waren blij verrast met de creatieve oplossingen.”
Wat anders dan normale lessen
Ook de deelnemende leerlingen waren enthousiast. Hanne Zuidgeest, Cindy Bosch en Roos van ’t Hoff maakten deel uit van het winnende team. “Het was allemaal best spannend”, vertelt Cindy. “Je werkt in teams met mensen die je niet kent en aan onderwerpen waarover je nog nooit hebt gedacht.” “De eerste dag maakten we kennis met teamgenoten en het bedrijf waarvoor we gingen werken (de klant),” vult Hanne haar aan. “Na die kennismaking, begonnen we met brainstormen.” Op de tweede dag werd met creatieve denktechnieken aan oplossingen gewerkt. Roos: “En dan moet je het ook gaan maken! Ons groepje moest veldbonen gaan verwerken in een product voor jongeren. We hebben zoete koekjes gemaakt waarbij we, na uitgebreid te hebben geëxperimenteerd, tarwebloem voor de helft hebben vervangen door veldbonenpoeder. Op de derde dag hebben we ons eindproduct, een gezond tussendoortje met de naam ‘Vifaba’, als compleet uitgewerkt concept, inclusief verpakking en logo, moeten presenteren. Dat was wel even eng, maar we hadden een goed gevoel over ons product. En terecht, zo bleek bij de prijsuitreiking!” Op de vraag hoe zij de hackathon hebben ervaren, antwoorden de dames met een brede glimlach: “We hebben in een korte periode veel geleerd en zijn super trots op het eindresultaat. Zoiets doe je niet dagelijks op school.”