Over het project
De nood is hoog. De Vlaardingse Westwijk is een van twintig wijken waar het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid zich op richt. De wijk scoort dieprood als het gaat over de kans op onderwijsachterstanden. In 2022 tekenden de drie basisscholen in de Westwijk een manifest om aan te duiden, wat er mis is in de wijk. Aansluitend gingen zij aan de slag. Zo praktisch mogelijk, zonder belemmerende regelgeving. De Verlengde Schooldag is een van hun betekenisvolle initiatieven.
“Een kind hoort een volle maag en een leeg hoofd te hebben,” stelt Peter van der Windt. Hij is directeur bij Kindcentrum Prins Willem Alexander (PWA) in de Vlaardingse Westwijk en vindt evenals zijn collegae op de andere twee basisscholen in de Westwijk, IKC De Schakel en De Wereldwijzer, dat onderwijs meer inhoudt dan alleen een educatief programma afdraaien. “School heeft een belangrijke rol in het laten opgroeien van een kind in de wereld van geluk. En dat doe je niet alleen met een educatief programma. Dat doe je ook met aandacht en empathie. Met investeren in relaties in plaats van in regels. Je moet toch een beetje van elkaar houden om het fijn te hebben en tot mooie prestaties te komen? De onderwijsuitdaging begint ermee, om leerlingen elke dag met plezier naar school te laten komen, met een twinkeling in hun ogen. Dan lukt alles beter. Zo simpel is het eigenlijk,” licht Peter zijn onderwijstaak toe.
Talent en interesse
De Verlengde Schooldag is een van de mooie initiatieven in de Westwijk, die ook wordt ondersteund door het Fonds. “Na schooltijd maken basisschoolleerlingen vier dagen in de week gratis kennis met de wereld van dans, kunst, schilderen, boksen, yoga, fotografie, talencursus, koken en nog veel meer. Tijdens deze naschoolse activiteiten ontdekken en ontwikkelen kinderen hun talenten en interesses,” vat Jolanda Koevermans samen. Zij regelt de naschoolse activiteiten voor de drie basisscholen in de wijk. “Niet ieder kind kan van huis uit deelnemen aan het verenigingsleven, of naar bijvoorbeeld muziekles. Dat is een van de verschillen, waarom niet ieder kind met gelijke kansen start. Wij vinden dat ieder kind dezelfde rechten heeft en zien het dan ook als schooltaak om kinderen – en daarmee ook hun gezinnen – kennis te laten maken met buitenschoolse activiteiten,” vult Peter van der Windt haar aan.
Schijn bedriegt
Freek de Haas is programmamanager bij ‘Wij de Westwijk’ en zet zich in voor het toekomstperspectief en kansengelijkheid voor bewoners uit de Westwijk. “De buiten- ruimte ziet er hier goed uit. Het straatbeeld is verzorgd, er is veel groen in de wijk. Maar schijn bedriegt! Van binnen, achter de deur, is het heel moeilijk. En dat zie je niet direct, als je door de wijk wandelt. Het is voor ons niet makkelijk om de mensen te bereiken. Daarnaast bestaat er hier in de Westwijk bij velen een ander beeld van wat ‘normaal’ is, als het gaat om bijvoorbeeld vuil op straat en criminaliteit. De benadering is cruciaal. En daarbij hebben wij veel hulp van de scholen die immers de ogen en oren zijn van de wijk. Dankzij het manifest kunnen wij gerichter helpen en zo tot kansengelijkheid in de Westwijk komen.”